Artiesten kunnen niet altijd inschatten wat hun marktwaarde is. Dat bleek tijdens het Agency Panel op Eurosonic Noorderslag. “Sommigen artiesten zijn heel realistisch en weten precies waar ze staan. Andere hebben een ander beeld van zichzelf en vragen te veel”, aldus Clementine Bunel van het ATC Live Booking Agency.
Doordat er de laatste jaren veel minder wordt verdiend aan de verkoop van muziek, is voor veel artiesten live spelen de enigste bron van inkomsten geworden. Het gevaar bestaat dat artiesten te hoge ticketprijzen gaan vragen. Een grote rol in dit verkeerde verwachtingspatroon is de opkomst van social media. “Door veel enthousiasme, dynamiek en de support van blogs ontstaat er een beeld dat bands erg groot zijn”, legt Bunel uit.
Daardoor denken de artiesten dat hun waarde omhoog is geschoten maar dat is volgens Bunel niet altijd reeel. “Bij ons ligt de taak om de deze verwachtingen te managen.” De Française heeft met bands gewerkt waar deze verwachtingen te snel te groot werden. “Zij moeten dan eerst een stap terug nemen om er vervolgens twee vooruit te gaan.”
Op de vraag of er te veel betaald wordt voor concerten is Clementine Bunel voorzichtig. “Dat hangt er vanaf over welke band het gaat. Wat ik wel zie is dat er twee soorten artiesten zijn. Aan de ene kant zie je dat er artiesten zijn die de business kennen en daardoor een realistisch beeld van zichzelf hebben. Aan de andere kant zijn er nieuwelingen die door alles en iedereen de hemel in worden geprezen en daardoor denken dat hun waarde hoger ligt dan dat in werkelijkheid is.”
©FaceCulture