Het is misschien wel het meest afwijkende album uit de discografie van Queen: Hot Space. Geen rock zoals we van de mannen gewend zijn, maar veel meer invloeden vanuit de disco- en dance-muziek-scene. Na het grote Amerikaanse succes van Another One Bites The Dust kregen synthesizers een steeds grotere rol in de muziek van de band.
De single Another One Bites The Dust kwam van de plaat The Game en leverde de eerste nummer 1-hit op in de Verenigde Staten. Met name zanger Freddie Mercury en bassist John Deacon waren fervent liefhebbers van deze meer dance-georiënteerde muziek. Het succes zorgde ervoor dat de band een hele plaat met deze muziek op de markt bracht.
Queen maakte voor het eerst en overvloedig gebruik van drumcomputers en keyboards. De rol voor The Red Special, Brian May’s gitaar, was een stuk minder prominent. Geen wonder dat het album bij de recensenten en fans niet goed lag: Hot Space was erg afwijkend van het klassieke geluid van de band.
Neem bijvoorbeeld nummers als Body Language en Back Chat, waarbij het nieuwe geluid goed te horen is. Toch heeft Hot Space ook wel degelijk muziek die meer past bij wat van Queen te verwachten was. Zoals bijvoorbeeld Put Out the Fire, een rocknummer dat later ook op de compilatie Queen Rocks verscheen. Of neem Las Palabras De Amor (The Words of Love), dat May schreef voor de fans in Zuid-Amerika.
Hot Space leverde wel één grote hit op: Under Pressure met David Bowie. De zanger was op bezoek bij de opnames in Montreux. Fameus is het baslijntje van John Deacon, die hij tijdens de jam-sessie bedacht. Toen de bandleden en Bowie gingen lunchen, vergat Deacon zijn baslijntje – maar gelukkig was het niet helemaal in de vergetelheid geraakt! Mede dankzij dit deuntje werd Under Pressure de tweede nummer 1-hit in het Verenigd Koninkrijk voor Queen. Voor de verzamelaar Queen+ – Greatest Hits 3 maakten drummer Roger Taylor en May een remix van het nummer.
Mercury schreef voor Hot Space ook een ode aan John Lennon: Life Is Real (Song For Lennon). Na zijn dood in 1980 speelde Queen Imagine al tijdens live-concerten en in ’82 kwam er dus nog een muzikaal eerbetoon aan hun Britse collega.
Twee jaar na Hot Space verscheen The Works, een album waarmee het eigen geluid van Queen terugkeerde. Het uitstapje naar de disco leverde dan weliswaar een paar favoriete nummers op, maar was geen commercieel succes.