Twee Mannen en Twee cello’s, het concept van het muzikaal duo 2Cellos. Niet een heel verassend concept gezien hun bandnaam. Wellicht is je eerste gedachte: Is dat niet een beetje suf? Nou, nee! Donderdag 30 november 2017 bewezen zij in een uitverkocht AFAS Live dat cello’s helemaal niet suf zijn en dat zij hun muzikaal talent uitmuntend weten te benutten om hun publiek op hun wenken te bedienen.
Wellicht heb je nog nooit van 2Cellos gehoord en vraag je jezelf af wat twee mannen met ieder één cello in een grote concertzaal zoals AFAS Live te zoeken hebben. Anderzijds hebben Stjepan Hauser en Luka Šulić een enorme fanbase en verkopen zij wereldwijd arena’s in een handomdraai uit. Het zit hem in de magie, heb je namelijk wél van de heren gehoord dan ben je bedwelmd door de cellomagie en vecht je samen met hun fanbase om een kaartje voor een van hun liveshows. Zo ook voor de show in het Amsterdamse AFAS Live die al snel na de start van de kaartverkoop volledig was uitverkocht.
Alexis Ffrench verzorgde op 30 november het voorprogramma in de AFAS Live, vanachter zijn witte vleugel liet hij het publiek kennismaken met zijn overweldigende pianotalent. De pianist uit Engeland paste daarbij ook perfect in het plaatje van 2Cello’s, als zijnde support-act bracht hij een intieme performance waarmee hij het publiek mocht opwarmen voor Hauser en Šulić. De pianist bracht voornamelijk werk van zijn meest recente album ‘The Piano Whisperer’. Zo bracht hij het prachtige ‘Blue Bird’ en ‘New Hope’ ten gehore. Tegen het einde van zijn performances besloot hij een compilatie van de avond te spelen genoemd naar de stad Amsterdam waarna hij het podium vrijmaakte voor de heren van 2Cellos.
Tegen half 9 betraden Stjepan Hauser en Luka met orkest het podium en openden de avond met een cover van het welbekende ‘Over The Rainbow’. Samen met een drummer en een handjevol strijkers speelden de heren het eerste deel van de avond vooral werk van hun laatste album, ‘Score’. Het aan de tour gelijknamige album bevat vooral veel filmmuziek, zo speelden de heren composities uit The Godfather, Rain Man en Gladiator. Tussendoor serveerden de heren humoristische opmerkingen en sarcastische dialogen waarmee zij het publiek al snel in hun zak wisten te krijgen. Naast hun prettige karakteristieke eigenschappen resulteerden hun muzikale klanken ook al snel in een aangename en ontspannen sfeer in de zaal.
Het concert kende een uitmuntend prettige opbouw waarmee de heren keer op keer naar een muzikale climax toewerkten. Het begin van de avond bevatte vooral akoestische en rustige composities waar de heren opvallend excelleerden met een ijzersterke cover van Celine Dion’s ‘My Heart Will Go On’ uit de film Titanic. Het resultaat? Kippenvel, op plekken waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.
Met hun inmiddels wereldwijd veelbesproken cover van Micheal Jackson’s ‘Smooth Criminal’ lieten de cellisten de filmmuziekcomposities achter zich. Een achtbaan aan hedendaagse pop en rockmuziek volgt. Duidelijk werd dat dit voornamelijk de reden is waarom vele concertbezoekers in de zaal zaten. Een van de heren nodigde het publiek uit hun stoelen uit te komen en zich te begeven naar de rand van het podium. In een oogwenk veranderde het seated concert in een heus popconcert. De heren speelden covers van hits zoals ‘Thunderstuck’, Smells Like Teen Spirit’ en ‘Highway To Hell’ terwijl zij toegejuicht werden door het publiek. Een fenomenale performance waarbij de mannen, samen met hun band, alles uit hun cello’s halen.
Het concert van 2Cellos is het memorabele bewijs dat cello’s verre van ‘suf’ zijn. De heren verzorgden een spectaculaire show waarbij alles leek te kloppen, van het energieke lichtplan tot de strakke visuals. De heren lieten daarbij zien, horen en bovenal voelen hoe een climaxopbouw van een concertavond zou moeten zijn.